Για την ψυχολογική καταγραφή

Σήμερα λέω να ανεβάσω άλλο ένα απόσπασμα από το βιβλίο  του Κρισναμούρτι που μεταφράζω αυτόν τον καιρό, το “ΣΥΝΑΝΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΗ”, όπου μιλάει για την καταγραφή των ψυχολογικών γεγονότων στη μνήμη μας.
Καλή εβδομάδα
Π.

 ” Ο ακροατής ρωτάει:  πώς τραβάει κανείς τη γραμμή ανάμεσα στον παράγοντα που συσσωρεύει γνώσεις αναγκαίες για επιδέξια δράση και στον παράγοντα της ψυχής που καταγράφει. Που καταγράφει τα πληγώματά μου, τις προσβολές, τις κολακείες, τις καταπιέσεις και όλα αυτά; Πώς τραβάει κανείς τη γραμμή ανάμεσα στα δύο; Δεν τραβάς γραμμή. Από τη στιγμή που έχεις τραβήξει αυτή τη γραμμή έχεις κάνει ένα διαχωρισμό και επομένως θα γίνεις αιτία σύγκρουσης ανάμεσα στην καταγραφή και στην μη καταγραφή. Μετά ρωτάς, «πώς μπορώ να μην καταγράφω;» Με έχουν προσβάλλει προσωπικά, πώς μπορώ να μην καταγράψω την προσβολή ή την κολακεία – , η κολακεία και η προσβολή είναι το ίδιο πράγμα, είναι οι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος. Στο πεδίο της τεχνολογίας πρέπει να καταγράφω, αλλά  και όταν με προσβάλλεις το μυαλό μου το καταγράφει αμέσως. Γιατί θα πρέπει να το καταγράφω; Γιατί θα πρέπει αυτή η προσβολή να μεταφέρεται από τη μία ημέρα στην άλλη και αυτή την προσβολή όταν σε ξανασυναντώ να στην ανταποδίδω;

 Τώρα, είναι δυνατόν να μην καταγράφεις καθόλου, οποιουσδήποτε ψυχολογικούς παράγοντες; Καταλαβαίνετε την ερώτησή μου; Η γυναίκα μου, εάν έχω, μου λέει κάτι σκληρόκαρδο όταν γυρίζω κουρασμένος από το γραφείο, επειδή εκείνη είχε περάσει μία κουραστική μέρα με άτακτα παιδιά κι έτσι μου λέει κάτι βίαιο. Κι επειδή είμαι κουρασμένος και θέλω κάποιο είδος γαλήνης στο σπίτι, το καταγράφω αμέσως. Τώρα ρωτάω εάν είναι δυνατόν να μην καταγράψω καθόλου αυτό το γεγονός. Διαφορετικά χτίζω μία εικόνα για εκείνη κι εκείνη χτίζει μία εικόνα για μένα, οπότε η σχέση είναι ανάμεσα σε εικόνες και όχι ανάμεσα σε εμάς. Είναι, λοιπόν, δυνατόν να μην καταγράφεις; Η διαδικασία καταγραφής δίνει δύναμη, δίνει ζωντάνια σε ένα κέντρο που είναι το «εγώ». Αυτό είναι προφανές. Είναι δυνατόν να μην καταγράφει κανείς, όσο κουρασμένος κι αν είναι, με το να δίνει την προσοχή του σε εκείνη τη στιγμή που η γυναίκα του ή ο ίδιος είναι βάρβαρος, επειδή όπως είπαμε προχθές μιλώντας για τον διαλογισμό, όταν υπάρχει προσοχή δεν υπάρχει καταγραφή”.

 

 

Σχολιάστε