“Ό,τι λέτε μοιάζει ξένο και Ασιατικό”

Για σήμερα σας έχω άλλο ένα απόσπασμα από το βιβλίο  του Κρισναμούρτι που μεταφράζω αυτόν τον καιρό, το “Όπως είναι κανείς”. Είναι η απάντηση σε μία ερώτηση που του κάνουν.
Καλό βράδυ.
      Π.   

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ό,τι λέτε μοιάζει ξένο και Ασιατικό. Μία διδασκαλία σαν την δική σας είναι εφαρμόσιμη στον Δυτικό πολιτισμό μας που είναι βασισμένος στην επάρκεια ικανοτήτων και στην πρόοδο και ο οποίος δημιουργεί το πρότυπο ζωής σε όλο τον κόσμο;

ΚΡΙΣΝΑΜΟΥΡΤΙ: Νομίζετε ότι η σκέψη είναι Ασιατική και Δυτική; Οι συμπεριφορές μπορεί να ποικίλουν. Μπορεί εγώ στην Ινδία να τρώω με τα χέρια μου κι ένας άλλος στην Κίνα να τρώει με τσόπστικς, κι εδώ τρώτε με έναν πιο διαφορετικό τρόπο·  αλλά τι κάνει διαφορετική την Ασιατική θεώρηση των πραγμάτων από την Δυτική θεώρηση; Υπάρχει διαφορά; Εάν είχα γεννηθεί στην Αμερική και έλεγα τα ίδια πράγματα που λέω τώρα, θα λέγατε ότι είναι Ασιατικά; Ίσως να λέγατε ότι είναι μυστικιστικά, ότι δεν είναι πρακτικά ή ότι είναι αλλόκοτα. Τα προβλήματα, όμως, είναι ίδια είτε στην Ινδία, είτε στην Ιαπωνία ή εδώ. Είμαστε ανθρώπινα πλάσματα, όχι Ασιάτες και Αμερικάνοι, Ρώσοι και Γερμανοί, κομμουνιστές και καπιταλιστές. Όλοι έχουμε τα ίδια ανθρώπινα προβλήματα.
Ό,τι λέω, λοιπόν, σίγουρα είναι εφαρμόσιμο τόσο εδώ, όσο και στην Ινδία. Η βία είναι τόσο πολύ πρόβλημά σας, όσο είναι πρόβλημα και στην Ινδία. Το πρόβλημα των σχέσεων, της αγάπης, της ομορφιάς, το πρόβλημα του να φέρεις γαλήνη στον νου, της δημιουργίας μίας κοινωνίας που δεν θα είναι καταστροφική του εαυτού της όπως και των άλλων, όλα αυτά προφανώς ενδιαφέρουν τον καθένα από μας, είτε ζούμε στην Ανατολή είτε στην Δύση. Εδώ έχετε το πρόβλημα της δημιουργίας μεγάλου στρατού, κάτι που είναι ένδειξη ηθικής διαφθοράς κάθε κοινωνίας, επειδή η βάση ακριβώς του στρατού είναι η εξουσία, ο εθνικισμός, η ασφάλεια· και αυτό είναι το ίδιο πρόβλημα ακριβώς στην Ινδία, στην Ιαπωνία, στην Ασία. Ο άνθρωπος που είναι διαμορφωμένος από μία Ασιατική θεώρηση των πραγμάτων ή φιλοσοφία και που σου λέει πώς να ζεις σύμφωνα με αυτήν την διαμόρφωση, προφανώς διαχωρίζει την σκέψη σε Ανατολική και Δυτική. Αλλά εδώ μιλάμε για κάτι εντελώς διαφορετικό, που είναι η απελευθέρωση του νου από κάθε διαμόρφωση και όχι η διάπλασή του σύμφωνα με μία Ανατολική φιλοσοφία, πράγμα που παραείναι παιδιάστικο.
Εκείνο που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να ερευνήσουμε μαζί την εξαιρετική πολυπλοκότητα των ζωών μας και να βρούμε αν μπορούμε να κοιτάξουμε αυτά τα πολύπλοκα προβλήματα πολύ απλά, αλλά  δεν μπορεί να κοιτάξει κανείς αυτά τα προβλήματα πολύ απλά, αν δεν κατανοήσει τον εαυτό του. Ο εαυτός είναι μία εξαιρετικά πολύπλοκη ύπαρξη με αμέτρητες αντιφατικές επιθυμίες. Είμαστε ατέλειωτα σε πόλεμο μέσα μας και αυτή η εσωτερική σύγκρουση μεγαλώνει στις εξωτερικές δραστηριότητες. Το να κατανοήσεις τον εαυτό –τον συνειδητό όπως και τον ασυνείδητο- είναι ένας τεράστιος στόχος και μπορεί να τον κατανοήσει κανείς μόνο από μέρα σε μέρα, από στιγμή σε στιγμή. Είναι ένα βιβλίο που δεν σταματάει ποτέ· οπότε δεν είναι κάτι που μπορεί να τελειώσει.
Έτσι, αν κανείς μπορεί να ακούει ό,τι λέγεται εδώ όχι σαν Αμερικάνος, Ευρωπαίος ή Ανατολίτης, αλλά ως ένα ανθρώπινο πλάσμα που ενδιαφέρεται άμεσα για όλα αυτά τα προβλήματα, τότε θα δημιουργήσουμε μαζί έναν διαφορετικό κόσμο· τότε θα είμαστε πραγματικά θρησκευόμενοι άνθρωποι. Η θρησκεία είναι η αναζήτηση της αλήθειας και για έναν θρησκευόμενο άνθρωπο δεν υπάρχει εθνικότητα, ούτε πατρίδα, ούτε φιλοσοφία· δεν ακολουθεί κανέναν· οπότε είναι πραγματικά επαναστατικός με την πιο βαθιά έννοια της λέξης.

 

 

Σχολιάστε