Για την ιδιοτέλεια

Προχθές έφτασα σε ένα κείμενο στο βιβλίο του Κρισναμούρτι που μεταφράζω τώρα, το “ΣΥΝΑΝΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΗ”, που μιλάει για την ιδιοτέλεια. Το βρήκα πολύ ενδιαφέρον κι αποφάσισα να το ανεβάσω σήμερα.
Καλό Σαββατοκύριακο.
                  Π.

Η έκφραση, «ιδιοτέλεια» είναι μάλλον δύσκολο να οριστεί. Έχει πάρα πολλές λεπτές σημασίες, υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι ερμηνείας της. Αλλά αν την παρατηρήσει κανείς, αν προχωρήσει σ’ αυτήν λίγο βαθύτερα, θα δει ότι όσο πλάτος κι αν έχει, όσο απλωμένη κι αν είναι σε διάφορα πεδία, έχει ιδιότητα περιοριστική, δραστηριότητα περιοριστική, η δράση της στενεύει, περιορίζει. Ο θρήσκος άνθρωπος, ο μοναχός, ο σαννυάσι, μπορεί να έχει απαρνηθεί εγκόσμια πράγματα –ιδιοκτησία, χρήματα, αξιώματα, ίσως ακόμα και το κύρος- αλλά η ιδιοτέλειά του έχει μεταφερθεί σε ένα υψηλότερο επίπεδο. Ταυτίζει τον εαυτό του με τον σωτήρα του, με τον γκουρού του, με την πίστη του. Και αυτή ακριβώς η ταύτιση, αυτή η προσπάθεια να επενδύσει όλες τις σκέψεις του και όλα τα συναισθήματά του σε ένα πρόσωπο, σε μία εικόνα, σε κάποια ανύπαρκτη ελπίδα, δημιουργεί ιδιοτέλεια. Όπου υπάρχει, λοιπόν, ιδιοτέλεια θα έκανε κάποιον να σκεφτεί ότι εκεί βρίσκεται η ρίζα ακριβώς του φοβερού εθνικισμού, της διαίρεσης των ανθρώπων, των φυλών, των χωρών. Αυτή η ιδιοτέλεια φέρνει το στένεμα του νου, έτσι ώστε να χάνει την ελαστικότητα και ταχύτητα της διορατικής δράσης. Ένας τεχνικός έχει γρήγορη προσαρμοστικότητα στο πεδίο της τεχνικής· μπορεί να πηγαίνει από την μία τεχνική στην άλλη, από την μία δουλειά στην άλλη ή ακόμα και από την μία πίστη στην άλλη  ή από την μία εθνικότητα στην άλλη, αυτή όμως η περιορισμένη προσαρμοστικότητα και ελαστικότητα του νου, δεν προσφέρει ελευθερία. Πώς μπορεί ένας άνθρωπος που έχει επενδύσει σε κάποια ιδιαίτερη πίστη ή ιδεολογία να έχει ένα νου και μία καρδιά που να έχουν άπειρη ευλυγισία σαν ένα φύλλο χλόης που λυγίζει, αλλά δεν σπάει; Μπορείτε να ρωτήσετε τη γυναίκα σας ή τον φίλο σας εάν υπάρχει ιδιοτέλεια στη σχέση σας. Εάν θέλετε να ταιριάξουν με την εικόνα που έχετε γι’ αυτούς, αυτό είναι ιδιοτέλεια. Αλλά το να μην έχεις καμιά εικόνα κι ωστόσο να τους επισημαίνεις κάποια πρακτικά ή ψυχολογικά γεγονότα, αυτό δεν είναι ιδιοτέλεια.

 

 

 

 

Σχολιάστε